Ford Mondeo
Ford Mondeo je osobním automobilem střední třídy prodávaný nadnárodní korporací Ford Motor Company na většině světových trhů. Mondeo bylo koncipováno jako světové auto a v Evropě nahradilo Forda Sierru, oproti němuž mělo Mondeo poháněnou přední nápravu běžného typu a zároveň bylo k dostání ve verzi 4x4.
Od samého začátku se Mondeo nabízelo ve třech karosářských verzích - klasický sedan, pětidveřový liftback a prostorné kombi. V roce 1994 vyhrál Ford s tímto modelem anketu auto roku.
V roce 1996 přišel velmi zdařilý facelift, který spíše připomínal uvedení zbrusu nového modelu. Jediné co se designově příliš nezměnilo, byla palubní deska a volant. O čtyři roky později přišla na trh druhá generace, která byla také zákaznicky velmi úspěšná. Dodnes je tato generace Mondea velmi žádaná mezi ojetými vozy, vzhledem k dobrému poměru cena - kvalita.
Co se týká jízdních vlastností, stejně jako Mondeo první generace, dokáže nabídnout vynikající zážitek z jízdy díky propracovanému podvozku. V roce 2007 vychrlil Ženevský autosalon řadu automobilových novinek, mezi nimiž byla i třetí generace slavného Mondea.
Na rozdíl od minulého modelu, který svým vzezřením velmi připomínal model Focus, nová modelová řada se ubrala zcela jiným směrem. Pod kapotou se od začátku objevila pestrá škála motorů zážehových i vznětových. Základem se stala zážehová šestnáctistovka s proměnným časováním ventilů a výkonem 81-92 kW. Nabídka ale dále pokračuje osvědčeným dvoulitrem s výkonem 107 kW a vrcholem nabídky benzinových motorů je pětiválcový přeplňovaný agregát (162 kW) zapůjčený od dceřiné automobilky Volvo.
Ve výčtu nelze opomenout ani velmi zdařilé dieselové pohonné jednotky, které jsou s velkou převahou prodávanější než agregáty benzínové. Dieselovým základem je 1,8TDCi vyladěný na 74, resp. 92 kW. Slabší varianta motoru je spřažena s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, silnější má o jeden rychlostní stupeň víc. Dále nabídka pokračuje dvoulitrem o výkonu 103 kW, který tvoří majoritní podíl v prodeji Mondea třetí generace. Ten je standardně osazen manuální šestistupňovou převodovkou s možností doobjednání automatu. V případě automatické převodovky má však motor o 6 kW nižší výkon.
Vrcholem turbodieselové nabídky motorů je 2,2TDCi nabízející výkon 129 kW a přes 400Nm točivého momentu. Sportovní verze Fordu Mondeo, tzv. estéčka, tvoří nedílnou součást vývoje modelu. Ford Mondeo ST200 bylo osazeno 2,5litrovým motorem V6, který dával na tehdejší dobu velmi slušných 147 kW (tedy 200 koní). Vzhledem k celkem nízké hmotnosti a výborně vyladěnému podvozku se z Mondea stal skutečně rychlý a snadno ovladatelný vůz. Sportovní verze Mondea druhé generace, Ford Mondeo ST220, je osazena 3litrovým motorem V6 disponujícím proměnnou délkou sacího potrubí a výkonem 166 kW. V kombinaci s přímo řazenou pětistupňovou (později šestistupňovou) převodovkou lze s tímto vozem zažít skutečně nevšední motoristické okamžiky.