Ford Focus
Ford Focus je produktem americké automobilky Ford v nižší střední třídě a nahradil ve své době úspěšný model Escort. Byl představen poprvé v roce 1998 a pozornost budil především díky svým novým neotřelým tvarům. Ford Focus je z pohledu jízdních vlastností považován za etalon segmentu vozů nižší střední třídy.
Efektivně navržený podvozek a pečlivé naladěné odpružení na jednu stranu dodává řidiči velkou dávku jistoty a kontroly nad vozem. Na druhou stranu si ale Ford Focus dokáže hravě poradit i s velkými nerovnosti a výmoly na nekvalitní vozovce. Ford Focus se vyrábí jako tří a pětidveřový hatchback, sedan a kombi, druhá generace je k dostání i s karosérií coupé-cabriolet.
Od Focusu jsou odvozené i následující vozy: kompaktní MPV Focus C-MAX, resp. Ford C-MAX a SUV Ford Kuga. První generace vozu se vyráběla v letech 1998-2004.
V roce 2001 pak prošel Ford Focus faceliftem, jehož nejvýraznější změnou byl přesun blinkrů do předních světlometů. Od roku 2002 byla k dispozici sportovní verze ST a o rok později ještě výkonnější verze RS. Nejvyšší rychlost turbodieselu je slušných 186 km/hod a zrychlení 11,7 s. Převodovka je manuální pětistupňová a vůz má pohon předních kol.
Druhá generace vozu Ford Focus přišla v roce 2004. Byla založena na nové podvozkové platformě Ford C1. Upravenou platformu C1 používá kromě Fordu Focus i Volvo C30, S40, V50 a C70, Mazda 3, Mazda 5 a Ford C-MAX a Kuga.
V České republice obdržel Ford Focus ocenění „auto roku 1999“ a Focus druhé generace se stal „autem roku 2006“. Ford Focus dodnes vítězí v designu nad svými soupeři a jako ojetý vůz jen těžko hledá konkurenci.
Focus je neskromně řečeno jedním z nejzdařilejších kompaktních vozů, které jsou na trhu k dispozici. Jeho charakteristické tvary ho odlišují od ostatních aut, navíc nabízí štědrý vnitřní prostor a skvělé jízdní vlastnosti. Jako první z evropských kompaktů nabídl Ford Focus víceprvkovou zadní nápravu, která zaručuje maximální přilnavost zadních kol k vozovce a vzornou ovladatelnost na hranici smyku.
V roce vzniku takové řešení neměli ani konkurenti z řad Renaultu, Opelu, či Peugeotu. U Fordu Focus se navíc velice dobře zdařilo odladit odpružení, které je komfortní a přesto umožňuje sportovní svezení. Ford Focus se od počátku nabízí jako hatchback v tří a pětidveřovém provedení, čtyřdveřový sedan anebo pětidveřové kombi, později též coupé cabrio.
Nejpopulárnější je stále motorová zážehová výkonná jednotka Duratec 1,6i 16V 74kw, která má příznivou spotřebu, výkon i pořizovací cenu. O něco větší 1,8i 16V dosáhne 100km rychlosti sice o sekundu dříve, zato přináší o poznání vyšší spotřebu. Paralela platí i pro motorizaci 2,0i 16V. Svou popularitu si získávají nové verze vznětových motorů s přímým vstřikováním Common Rail Duratorq 1,6 TDCi (66 nebo 80kw), 1,8 TDCi (85kw) a 2,0 TDCi (100kw), oproti svým předchůdcům TDDi (vstřik radiálním čerpadlem) mají kultivovanější chod a příznivější průběh výkonové křivky.
Z převodovek lze u Fordu Focus na trhu starších ojetin nalézt čtyřstupňovou automatickou (má vyšší spotřebu, a to především u benzínových variant), nebo pětistupňovou manuální. U posledních modelů Ford Focus je v nabídce i novou automatická dvouspojková šestistupňová převodovka PowerShift nebo šestistupňové provedení s manuálním řazením. Co se týká náhradních dílů a oprav Fordu Focus, vše je až překvapivě levné a dostupné. Originální díly Ford jsou na minimálních cenových hladinách vůči konkurenci a velmi dobře dostupné.